De Hogeschool van Amsterdam en Dementie Museum i.o. stelden met de Vrijwilligersacademie Amsterdam en Odensehuis Amsterdam een praktijk opdracht samen voor 4e-jaars studenten Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Het Dementie Museum i.o. wil substantieel bijdragen aan het motiveren en inspireren van (aanstaande) vrijwilligers.
Studenten van de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening (HvA) zijn in het Odensehuis aan de slag gegaan als vrijwilliger. Zij zijn op zoek gegaan naar wat je als vrijwilliger inspireert om te werken met mensen met dementie. Daarnaast volgden zij een training voor vrijwilligers bij de Vrijwilligersacademie.
Het Dementie Museum wil een plek zijn, waar mensen die op welke wijze dan ook te maken hebben met dementie zich kunnen opladen. Door nieuwe ervaringen en inzichten kunnen bezoekers met hernieuwde energie omgaan met de gevolgen van dementie. Het Dementie Museum beoogt een oase van nieuwe ervaringen te zijn voor iedereen die te maken heeft met dementie.
Onze samenwerking met de HvA loopt al enige jaren en deze zetten we ook in 2021 voort. Studenten van de vakgroep SPH hebben geïnventariseerd welke activiteiten individuele bezoekers graag met een vrijwilliger zouden willen doen.
De studenten Emma en Julia doen een onderzoek naar zingeving en eenzaamheid, hun bijdragen zijn bedoeld voor publicatie in het Dementiemuseum.
Iris en Lisanne doen een onderzoek om erachter te komen hoe mantelzorgers ontlast kunnen worden via de inzet van vrijwilligers. Vanuit het Odensehuis ontstond het plan om een Lentepakket samen te stellen, speciaal bedoeld voor de mensen die bij ons al een tijd op de wachtlijst staan. In de woorden van coördinator Karine: “Een opstapje /tussenstapje om de terugkeer makkelijk te maken, en een hernieuwde kennismaking met de vrijwilligers.” Het is een tas met een aantal lekkere en leuke verrassingen. Onder andere een boekje met vouchers voor 1-op-1 activiteiten, zoals tekenen, muziek maken, samen lezen. Naast Iris en Lisanne werkt beeldend kunstenaar Anna Brandsma mee (die bij ons workshops geeft) en nog enkele vrijwilligers. De Lentetassen worden binnenkort bij de mensen langs gebracht.
Gwen en Wennessa maken enkele filmpjes met bewegings oefeningen. Voor binnen maar ook voor buiten. Het sociale aspect komt aan bod bij boodschappen doen en samen wandelen. Daarbij aandacht hoe om te gaan met prikkels en verwarring. Met een klein groepje maakten zij een fietstocht door de binnenstad langs bijzondere locaties en gebouwen, telkens met een korte toelichting of anekdote. Via het sociale platform Snapchat werd de tocht live uitgezonden en daarna gepubliceerd op OdenseTV.
Bouke start met een verhalengroep. De teksten vinden een plaats op een speciaal blog dat onderdeel is van de website van het Odensehuis. Zo kunnen vrijwilligers contact onderling hebben en verhalen delen. Het blog is een idee van Joeri Bakker vanuit Dementalent.
Een groep studenten van Hogeschool InHolland Amsterdam doet onderzoek naar verschillende digitale middelen. Wat werkt voor wie? Denk bij digitale middelen aan tablets, apps, beeldbellen, etc. Studenten van Hogeschool InHolland Alkmaar gaan kijken hoe bestaande bezoekers betrokken kunnen blijven bij het Odensehuis via een speciaal programma: Odensehuis Plus.
Illustratie Ruud de Loor